Centrum kolegiální podpory v oblasti čtenářství
Centrum kolegiální podpory v ZŠ Liberec, U Soudu
Vzhledem ke kladným zkušenostem získaným v úspěšně probíhajících projektech „Čtenářské kluby na 1. i 2. stupni ZŠ“ neváhali naši pedagogové přijmout výzvu o.p.s. Nová škola a spolupodílet se na realizaci jednoho z osmi celorepublikových Center kolegiální podpory v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti.
„Smysl center kolegiální podpory vidíme v možnosti pravidelného scházení a výměně zkušeností mezi těmi, kteří přímo pracují s dětmi. Se stoupajícími nároky na učitele se zvyšuje i jejich poptávka po praktických nápadech. Centra kolegiální podpory je umožňují nejen sdílet, ale i prakticky prožít a následně je dále použít v jednotlivých hodinách“, oceňuje Magdaléna Handlířová, učitelka ze ZŠ Janáčkovo náměstí v Krnově, škole, která je jedním z center sítě „Vytváříme společenství nad knihou“.
Dalších sedm center vznikalo postupně během tohoto školního roku i v dalších krajích ČR. Liberecký kraj je v této síti zastoupen Základní školou Liberec, U Soudu.
Ústřední myšlenkou vzniku center byla především možnost průběžného sdílení v oblasti dětského čtenářství mezi pedagogy, knihovníky, vychovateli, rodiči a všemi, které toto téma zajímá. Vychází se ze zkušenosti z již dobře zavedených čtenářských klubů na školách a z idey bezpečného prostředí pro rozvoj dětského čtenářství. Prostřednictvím center pak bude celý koncepční záměr adaptován pro použití v běžné výuce, i v neformálním vzdělávání.
Využitím zkušeností získaných v Čtenářských klubech se rozšiřují možnosti uplatňování nových metod a forem práce formou otevřených workshopů pro zainteresované pedagogy z celého Libereckého kraje. Poskytujeme platformu pro neformální setkávání se nad knihami, novými obohacujícími čtenářskými technikami a nápaditými aktivitami, které mohou žákům i učitelům zpříjemnit a osvěžit hodiny literární výchovy nebo jazykového vyučování. Společná setkávání byla zahájena v březnu 2017 a do konce školního roku 2016/17 proběhly workshopy tematicky zaměřené na novinky v dětské literatuře, dílnu čtení, realizaci čtenářského klubu ve škole, metody a formy práce s knihou nebo na tvorbu čtenářské lekce. Projekt je financován z prostředků operačního programu Evropské unie „Výzkum, vývoj a vzdělávání“, přesahuje rámec tří let a bude tedy pokračovat i v následujícím školním roce. Zveme tímto všechny zájemce z řad pedagogů, kteří mají chuť rozvíjet čtenářskou gramotnost netradičním novátorským způsobem.