Mladý Démosthénes
Mladý Démosthénes
Ve středu 31. 5. 2017 proběhla na naší škole soutěž v řečnickém umění s názvem Mladý Démosthénes. Ne sedm, ale dvanáct statečných ze šestého, sedmého a osmého ročníku přišlo změřit svoje řečnické „síly“. Žáci měli za úkol připravit si projev v rozsahu šedesáti až sto dvaceti sekund na některé ze zadaných témat. Témata byla různorodá a poměrně obsáhlá. Např. Člověk a společnost, Komunikace, Ekonomie, Svět kolem nás, aj. Žáci byli porotou hodnoceni z několika kritérií, podle jejichž splnění bylo stanoveno celkové pořadí. Velmi záleželo na originalitě, na práci s hlasem, ale také neverbální komunikaci a celkovém dojmu, jakým soutěžící zapůsobil na posluchače.
Soutěžící byli rozděleni do dvou kategorií. V první kategorii soutěžili žáci šestého a sedmého ročníku, z nichž byli nejúspěšnější G. Foppová, M. Tuček a V. Nosek. Ve druhé kategorii se mezi sebou utkali pouze žáci z osmého ročníku. Zde se nejvíce zadařilo A. Pátkové a O. Popovičovi, kteří se podělili o první místo, dále K. Matrasové a G. Hrabovcové. Celé klání pečlivě sledovala a hodnotila porota ve složení PaedDr. A. Veselá, PaedDr.O. Blažková a Mgr. H. Lopatovská.
Všem zúčastněným patří velký dík nejen za jejich odvahu, ale také za velmi pěknou úroveň všech vystoupení. Mgr. H. Lopatovská
Centrum kolegiální podpory v oblasti čtenářství
Centrum kolegiální podpory v ZŠ Liberec, U Soudu
Vzhledem ke kladným zkušenostem získaným v úspěšně probíhajících projektech „Čtenářské kluby na 1. i 2. stupni ZŠ“ neváhali naši pedagogové přijmout výzvu o.p.s. Nová škola a spolupodílet se na realizaci jednoho z osmi celorepublikových Center kolegiální podpory v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti.
„Smysl center kolegiální podpory vidíme v možnosti pravidelného scházení a výměně zkušeností mezi těmi, kteří přímo pracují s dětmi. Se stoupajícími nároky na učitele se zvyšuje i jejich poptávka po praktických nápadech. Centra kolegiální podpory je umožňují nejen sdílet, ale i prakticky prožít a následně je dále použít v jednotlivých hodinách“, oceňuje Magdaléna Handlířová, učitelka ze ZŠ Janáčkovo náměstí v Krnově, škole, která je jedním z center sítě „Vytváříme společenství nad knihou“.
Dalších sedm center vznikalo postupně během tohoto školního roku i v dalších krajích ČR. Liberecký kraj je v této síti zastoupen Základní školou Liberec, U Soudu.
Ústřední myšlenkou vzniku center byla především možnost průběžného sdílení v oblasti dětského čtenářství mezi pedagogy, knihovníky, vychovateli, rodiči a všemi, které toto téma zajímá. Vychází se ze zkušenosti z již dobře zavedených čtenářských klubů na školách a z idey bezpečného prostředí pro rozvoj dětského čtenářství. Prostřednictvím center pak bude celý koncepční záměr adaptován pro použití v běžné výuce, i v neformálním vzdělávání.
Využitím zkušeností získaných v Čtenářských klubech se rozšiřují možnosti uplatňování nových metod a forem práce formou otevřených workshopů pro zainteresované pedagogy z celého Libereckého kraje. Poskytujeme platformu pro neformální setkávání se nad knihami, novými obohacujícími čtenářskými technikami a nápaditými aktivitami, které mohou žákům i učitelům zpříjemnit a osvěžit hodiny literární výchovy nebo jazykového vyučování. Společná setkávání byla zahájena v březnu 2017 a do konce školního roku 2016/17 proběhly workshopy tematicky zaměřené na novinky v dětské literatuře, dílnu čtení, realizaci čtenářského klubu ve škole, metody a formy práce s knihou nebo na tvorbu čtenářské lekce. Projekt je financován z prostředků operačního programu Evropské unie „Výzkum, vývoj a vzdělávání“, přesahuje rámec tří let a bude tedy pokračovat i v následujícím školním roce. Zveme tímto všechny zájemce z řad pedagogů, kteří mají chuť rozvíjet čtenářskou gramotnost netradičním novátorským způsobem.
Policie ve 4. A
4. A + Policie ČR – exkurze
Ve středu 24. 5. 2017 se díky obětavým rodičům a ochotným policistům mohla celá třída podívat na pracoviště Policie ČR v Pastýřské ulici. Během dvou hodin se žáci seznámili s používanými kriminalistickými metodami (snímání otisků, pořizování fotodokumentace), podívali se do výslechových místností i cel pro zadržené, mohli vidět práci v operačním středisku (linka 158). Policisté dětem předvedli i zásahové vozidlo s celým vybavením a trpělivě odpovídali na všechny dotazy. Byl to nevšední zážitek a všem moc děkujeme. Tř. uč. Y.Šebelíková
Spolupráce 9.B a 1.C
18. května 2017
foto - zde
Měsíc květen pomalu předznamenává konec školního roku. A pro deváťáky také konec jejich povinné školní docházky a opuštění základní školy. Prvňáčci naopak svou dlouholetou školní pouť začínají, ale za necelý rok se z nich už stali opravdoví školáci, kteří již nejsou tak vystrašení, jako to bylo v září.
Abychom se o tom přesvědčili a zjistili, co žáčci 1.C už umí a znají, zavítali jsme (třída 9.B) mezi ně. Děti nám zazpívaly, přednesly básničky a předvedly aktivity, které byly velmi zábavné a poučné, např. krokování nebo pavučina. Ukázaly, jak bravurně pod vedením paní učitelky Beranové toto zvládají, jak se naučily počítat, ale také dodržovat předem stanovená pravidla. Zapojily i deváťáky a ti museli uznat, že nové metody ve výuce matematiky nejsou vůbec snadné a liší se od toho, co se kdysi učili oni.
Na celoroční spolupráci deváťáků a prvňáčků budeme všichni rádi vzpomínat. Aby naše vzpomínky zůstaly trvalé, vytvoříme tablo ze společných fotek žáků 1.C a 9.B, které vznikaly pod dohledem paní učitelky Peřinové právě během našeho setkání.
Děkuji žákům 1.C a 9.B i výše jmenovaným kolegyním za skvělou hodinu, která všem přinesla radost, zábavu i poučení.
Mgr. Radka Mrázková
2.A+2.C škola v přírodě
KDY? 8. 5. – 12. 5. 2017
KDE? Josefův Důl, penzion Mája
KDO? 2. A a 2. C
foto zde
Letos naši druháčci poprvé vyjeli do ,,školy v přírodě“. Čekal je týden plný nových informací, týden vzájemného poznávání, týden výletů, her a zábavy.
Co bylo naším cílem tzv. adaptačního soustředění?
Adaptační soustředění poskytlo nejen dětem, ale i nám, jedinečnou možnost hlouběji se poznat a stmelit tak kolektiv třídy. Během několika dní jsme se snažili nastartovat procesy vzájemného poznávání a sbližování.
Cílem byl rozvoj dětské fantazie, představivosti, přátelství a vzájemné spolupráce.
Děti se hned první den, pomocí zaříkávadla, proměnily ve skřítky z rodu Bambuli a měly za úkol pomoci královně Fantazii vrátit z říše zapomnění pohádky a jejich hrdiny, které získala pod svou nadvládu královna Temnota. A jak se jim to podařilo? Tak to už si nechte od dětí vyprávět.
A jelikož jsme byli v přírodě, čekali nás i pěkné výlety a návštěva Amélie Pruhované. A kdo to byl? Naše moderátorka soutěže o Miss a Missáka našich druháčků.
Všichni jsme si to velmi užili, děti byly skvělé, některým se nechtělo ani domů.