ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ: Šk. metodik prevence rizik. chování
Metodik prevence rizikového chování
Mgr. Radka Komárková
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Prevence sociálně patologických jevů
školní rok: 2022/23
KRIZOVÝ PLÁN V TABULCE – RYCHLÁ POMOC PŘI ŘEŠENÍ OBTÍŽNÝCH SITUACÍ
Situace |
Skutková podstata věci |
Postupy řešení |
Realizační tým šetření |
1. U žáka byly nalezeny dovolené drogy |
- alkohol a cigarety pod povolenou věkovou hranici
- směrnice k užívání povolených medikamentů u mládeže |
- uvedeno ve školním řádu (nesmí být fyzicky vnášeny na půdu školy) - informovat rodiče (v každých případech) - veškerá kontrola probíhá se souhlasem rodičů
- mít svědky (v každých případech)
- nutný zápis |
- ředitel/ka školy - zástupce ředitele/ky - metodik prevence - výchovný poradce - třídní učitel
- možnost informovat další pracovníky nebo příslušné instituce - tým je stanoven pro všechny případy krizového plánu |
2. U žáka bylo zjištěno nedovolené vlastnictví zakázané drogy |
- dle novely zákona č.112/1998 Sb, kterým se doplňuje zákon č.140/1961 a č.200/1996 je zakázáno vlastnit větší množství drogy
- učiteli není dovoleno bez svolení žáka provádět šetření
- pouze policie je oprávněna u osob podezřelých ze zneužívání drog provádět toto šetření
- je stanovena ohlašovací povinnost |
- jedná se o trestný čin
- zabezpečit drogu /školní sejf apod./, nebrat ji do rukou kvůli případným otiskům
- informovat rodiče
- komunikovat se žákem (seznámit ho s opatřeními)
- zápis |
- stanovit pravidla, která jsou vymezena učitel x žák |
3. Na půdě školy je nalezen žák pod vlivem drog nebo alkoholu, nebo trpí abstinenčními příznaky. |
- učiteli není dovoleno bez svolení žáka provádět šetření
- pouze policie je oprávněna u osob podezřelých ze zneužívání drog provádět toto šetření |
- zvážit stav – kritický /155 – pamatovat si, s kým mluvím/
- v doprovodu k lékaři (popřípadě volat zdravotníka)
- informovat rodiče - zápis
- řešení se žákem – nabídnutí pomoci |
4. Žák je přistižen při prodeji drog |
- prodej drog je nezákonný - ohrožení mravní výchovy dítěte |
- informovat rodiče
- volat policii
- postupovat obdobně jako v předešlých bodech
- zvážit, zda informovat žáky (zabránit rozšiřování dalšího dealerství) |
- rozhodnutí realizačního týmu |
5. Na půdě školy byly nalezeny drogy, nebo vybavení k jejich užívání. |
- problém s bezpečnou likvidací používaného injekčního vybavení |
- vzhledem k nebezpečí ohrožení zdraví – volat odbornou pomoc – K-centrum (tel: 567 310 987) |
|
6. Žák se svěří s tím, že užívá drogy. |
- právní úvahy týkající se zachování mlčenlivosti |
- rodiče by měli být informováni – přesvědčit ho
- zvážit rodinnou situaci
- nabídnout odbornou pomoc (psycholog, odborníci z K-centra apod.) |
- vše řešit osobním setkáním za přítomnosti rodičů, dítěte, zástupců realizačního týmu či sociálního odboru |
7. Škola zjistí, že v místě kde sídlí, lze sehnat drogy. |
- škola nenese právní odpovědnost mimo své území, má však nicméně v komunitě svou roli a morální odpovědnost |
- stanovena ohlašovací povinnost
- kontaktovat policii |
|
8. Rodič (e) žáka vykazuje (í) problémy se zakázanými drogami nebo alkoholem. |
- na učitelích lze vyžadovat, aby podle závažnosti a možného ohrožení dítěte poskytli přiměřené informace příslušným pracovníkům nebo organizacím v oblasti sociální péče |
- při nespolupráci s rodiči – právní ochrana dětí
- zápis |
|
9. Rodič hledá ve škole radu, jak řešit problémy s drogami u svého dítěte. |
- respektovat specifika každého jednotlivého případu |
- nabídka pomoci – podání informací a kontaktů na renomované instituce |
|
10. Pracovník školy trpí problémy se zakázanou drogou nebo alkoholem.
|
- zákoník práce - pracovní řád - vnitřní směrnice školy |
||
11. Šikana Více viz “Proti šikaně” |
Skrytý svět šikanování ve školách, Michal Kolář, Portál, Praha 1997
Bolest šikanování, Michal Kolář, Portál, Praha 2001 |
- ostatní preventivní programy dle nabídky
- vhodné podněty |
- využít práce s kolektivem - I.st. – Čj sloh, Vv, Pč, II. st. – Vdo, Vv, Čj sloh, třídnické hodiny
- řešení individuální
- spolupráce s rodinou- hledání řešení
- zodpovídá realizační tým krizového plánu
|
12. Krádež |
- stanovena ohlašovací povinnost |
- vymezený postup (viz. řád školy) |
|
13. Sexuální obtěžování
|
- věková hranice 15 let – pohlavní styk pod 15 let – trestní odpovědnost mladistvých - stanovena ohlašovací povinnost
|
6.ročník
- nefunkční rodina- hledání ideálního partnera
-
osobní nebezpečí
-
šikana- projevy, hledání pomoc
-
chování v krizových situacích
-
dětská centra, Linka důvěry
-
pozitivní životní cíle a hodnoty
-
prevence zneužívání návykových látek
-
kouření
-
alkoholismus
7.ročník
- náboženství v kontextu dnešní doby- nová náboženská hnutí (mormoni…)
- osobní nebezpečí
- skupina vrstevníků a násilí
- šikana, kyberšikana
- nebezpečné situace
- násilí a společnost, rasismus, xenofobie
- prevence zneužívání návykových látek
- drogy – nejčastěji užívané drogy, jejich účinky, legislativa, doping, záludnost drog
- sexuální výchova
- lidský život
- rozmnožování
- využívání výukových programů na PC, DVD
8.ročník
- řešení konfliktů- mezilidská komunikace (agresivita, asertivita)
- osobní nebezpečí
- šikana, kyberšikana
- nebezpečí kolem nás
- rasismus, xenofobie
- prevence zneužívání návykových látek
- drogy kolem nás
- závislost (statistiky)
- hledání pomoci
- občanská sdružení (K-centra)
- využívání výukových programů na PC, DVD
- sexuální výchova
- hledání ideálu- nevhodní partneři
- antikoncepce, sexuálně přenosné choroby
- využívání výukových programů na PC, DVD
9.ročník
- osobní nebezpečí
- násilí v lidské společnosti
- vandalismus
- osobní nebezpečí a životní prostředí
- prevence zneužívání návykových látek
- společenské nebezpečí drog
- důvody vzniku závislosti
- drogy a sport
- jednání s lidmi pod vlivem alkoholu a drog
- centra odborné pomoci v našem městě
- využívání výukových programů na PC, DVD, dokument
- sexuální výchova
- partnerské vztahy
- plánované rodičovství
- kuplířství, prostituce, pornografie
- těhotenství, porod, péče o dítě
- využívání výukových programů na PC, DVD, dokument
- Metodické a koordinační činnosti
- Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.).
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
- Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
- Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci).
- Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
- Ostatní činnosti
- Vedení třídnických hodin na 2. stupni, přehled o vztazích ve třídách.
- Konzultační činnost pro žáky, rodiče, pedagogy.
- Pravidelná spolupráce s ostatními členy školního poradenského pracoviště.
- Sledování atmosféry školy v průběhu dne, podíl na vytváření bezpečného klimatu školy.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti metodika rizikového chování, navržená a realizovaná opatření.
- Aktualizovaný seznam žáků školy dle školní matriky.
- Databáze žáků:
- s výchovnými problémy na úrovni školy,
- v péči policie, kurátora, SVP, psychiatrické léčebny,
- se záškoláctvím,
- potencionální oběti šikany.
- Plán činnosti včetně doprovodných akcí.
- Deník – slouží jako přehled vykonané činnosti a zároveň jako dokument v případě možného šetření ze strany školských institucí a rodičů; zápis by měl být chronologický, zřetelný a stručný.
- Vedení nástěnky.
- Databáze kontaktů na odborníky.
ŠKOLNÍ PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ
Lidé se většinou stanou tím, k čemu je povzbuzujeme- ne, k čemu je nutíme šikanou.
Scudder N. Parker
Základní metodické pokyny jsou v souladu s Metodickým pokynem ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních, č.j. MŠMT – 21149/2016
Program proti šikanování ve škole slouží k vytvoření bezpečného, respektujícího a pomoc a spolupráci poskytujícího prostředí ve škole. Zaměřuje se především na prevenci šikany a nabízí postupy řešení šikanování. Je určen všem pedagogickým pracovníkům školy, dále pak nepedagogickým pracovníkům, rodičům a žákům školy. Program je nedílnou součástí Minimálního preventivního programu školy a vychází i z Primární prevence sociálně patologických jevů.
Cíl programu
Dlouhodobým cílem programu proti šikanování je vytvořit ve škole bezpečné, respektující a spolupracující prostředí, vytvářet dobré vztahy uvnitř třídních kolektivů a tím předcházet vzniku či šíření šikanujícího chování.
Střednědobým cílem programu je další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti problematiky vytváření dobrých vztahů, v práci s dynamikou skupiny, v podpoře a upevňování zdravých třídních norem a aplikace nových dovedností v každodenní práci. Celá tato oblast je klíčová pro prevenci šikanování ve třídních kolektivech.
Krátkodobým cílem je seznámení pedagogů, žáků a rodičů s krizovým plánem při šikaně a s dalšími skutečnostmi, které se této problematiky týkají (projevy šikany, možná pomoc apod.). Dále pak rozšíření komunikace s vychovatelkami školní družiny. Sjednocení postupů při řešení případů šikany mezi žáky.
-
Specifikace šikany viz příloha 1
-
Zmapování situace
-
preventivní program šikany byl vypracován ke konci školního roku 2016 a aktualizován vždy v dalším školním roce dle aktuálních potřeb žáků
-
celkově byla a bude mapována situace v jednotlivých třídách
-
děti vyplní během začátku školního roku depistážní dotazník pro zachycení alarmujících signálů šikanování viz příloha 3
-
stěžejní jsou názory třídního učitele a vyučujících v daných předmětech, velkou roli hraje i speciální pedagog- osobní pohovory s žáky, práce s třídním kolektivem (př. třídní hodiny)
-
v 8. ročnících probíhá v každém školním roce dotazníkové šetření Braunovou metodou
-
vytipování problematických dětí v jednotlivých třídách- zhodnocení situace při společných schůzkách zainteresovaných osob- třídní učitel, metodik...
-
Motivace pedagogů pro změnu
Aktivity zaměřené na pedagogy:
-
seznámení pedagogů s Metodickým pokynem ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních, č.j. MŠMT – 21149/2016)
-
seznámení všech pedagogů s programem a s krizovým plánem při výskytu šikany v rámci pedagogické rady- zaslání programu v elektronické podobě všem vyučujícím
-
vyučující dále obdrželi v elektronické podobě seznam aktuální literatury k tématu šikany a možnosti využití webových stránek s tématikou šikany a kyberšikany
-
pravidelná krajská setkání metodiků prevence
-
Společné vzdělávání a supervize všech pedagogů
Stěžejní cíl všech pedagogických pracovníků směrem k šikaně:
-
Učit děti empatii
-
Učit děti komunikaci
-
Učit děti řešit konflikty jiným způsobem než agresí
-
Působit osobním příkladem- klid, vyrovnanost, přirozená autorita
-
Znát svou třídu, navázat citový vztah s dětmi (ne formální)
-
Všímat si a naučit se reagovat na změny klimatu třídy a první signály agresivního chování
-
Stanovit „hranice a mantinely“ v chování dětí, při porušení být důsledný (umět manipulovat s odměnami a tresty)
-
Užší realizační tým zabývající se danou tématikou
Zástupce ředitele a výchovný poradce: Mgr. Zuzana Benešová
Kariérový poradce: Mgr. Alžběta Peřinová
Speciální pedagog: Mgr. Radomíra Marbachová
Metodik prevence: Mgr. Michaela Slowiaková
Zástupce vyučujících 1. stupně:
Zástupce vyučujících 2. stupně:
Zástupce družiny:
-
každý měsíc pravidelná schůzka realizačního týmu programu
-
Společný postup při řešení (šest skupin základních scénářů) viz příloha2
-
Primární prevence v třídnických hodinách
-
pravidelné pondělní třídnických hodiny- možnosti využití kterékoli osoby z užšího realizačního týmu- především výchovný poradce, speciální pedagog, metodik prevence…
-
Primární prevence ve výuce
Aktivity zaměřené na žáky
-
seznámení žáků s projevy šikany a s možnostmi řešení- třídní hodiny, občanské výchovy, setkání žáků školního parlamentu- beseda Co je a není šikana?
-
informační leták pro děti ZŠ se základními specifiky šikany viz příloha 4
-
v akutním případě okamžitě daná hodina!!!
-
náměty: VV- komiks šikana
ČJ- slohová práce Jak se bránit šikaně
Dramatická výchova- scénky (jak reagovat, kde je hranice šikany?) + VZ,VZO - využití znalostí o lidském těle v souvislosti s emočním prožíváním i chováním, se sociálními vazbami, s reakcemi v mezilidkých vztazích - tématické hodiny za použití filmových spotů, krátkých sociálních filmů, dramatizace a komunikačních "kruhů"
-
Primární prevence ve školních i mimoškolních programech mimo vyučování
-
adaptační výjezdy pro šesté ročníky- tzv. harmonizační dny
-
spolupráce s Majákem, Advaitou- programy směřované přímo k této tématice
-
informační nástěnky k danému tématu- aktuální tel. čísla pomoci, informační webové stránky
-
kulturní programy- př. Když chceš, tak to dokážeš R.Banga
-
Ochranný režim
-
demokraticky vytvořený smysluplný řád školy
-
účinné dohledy učitelů
-
Spolupráce s rodiči
Aktivity zaměřené na rodiče
-
seznámení rodičů s projevy šikany a možnostmi řešení- leták pro rodiče- třídní schůzky
-
zveřejnění programu na webových stránkách školy
-
spolupráce při řešení akutních problémů
-
konzultační hodiny realizačního týmu k dané problematice
-
Školní poradenské služby
Konzultační hodiny: aktualizace vždy v září každého školního roku
Zástupce ředitele a výchovný poradce: Mgr. Zuzana Benešová
Kariérový poradce: Mgr. Alžběta Peřinová
Speciální pedagog: Mgr. Radomíra Marbachová
Metodik prevence: Mgr. Michaela Slowiaková
Zástupce vyučujících 1. stupně: po dohodě
Zástupce vyučujících 2. stupně: po dohodě
Zástupce družiny: po dohodě
-
Spolupráce se specializovanými zařízeními
- využití programů Majáku, Advaity
- v resortu školství- s pedagogicko- psychologickými poradnami, středisky výchovné péče, speciálně pedagogickými centry
- v resortu zdravotnictví- s pediatry a s odbornými lékaři, dětskými psychology, psychiatry a zařízeními, která poskytují odbornou poradenskou a terapeutickou péči, včetně individuální a rodinné terapie
- v resortu sociální péče- s oddělením péče o rodinu a děti, s oddělením sociální prevence (možnost vstupovat do každého šetření, jednat s dalšími zainteresovanými stranami, s rodinou) případně s NNO specializujícími se na prevenci a řešení šikany.
Odpovědnost za plnění programu
Na tvorbě i realizaci programu se podílejí všichni pedagogičtí pracovníci a jeho koordinace je v kompetenci školního metodika prevence. Za realizaci a hodnocení odpovídá ředitel školy.