ILF NEUROFEEDBACK

Kategorie: Poradenská pracoviště
Zveřejněno: úterý 14. červen 2022 8:57
Napsal Mgr. Zuzana Benešová

Objednávky v kanceláři školy - Mgr. Zuzana Benešová nebo na tel. 736 756 511

NOVÁ INFORMACE o možnosti financování zdravotní pojišťovnou. (viz.odkaz níže)

http://www.vozp.cz/prispevek/podpora-rozvoje-deti-a-prevence-dusevnich-poruch

 

Přístroj  IFL neurofeedback a SW vybavení byly pořízeny za přispění dotačního programu Libereckého kraje
4.7 Podpora kompenzačních pomůcek pro žáky s podpůrnými opatřeními

http://ilfneurofeedback.cz/

http://eegbiofeedback.cz/trenink-metodou-eeg-biofeedback/

http://eegbiofeedback.cz/ke-stazeni/

Portál na podporu duševní hygieny

Kategorie: Poradenská pracoviště
Zveřejněno: pondělí 11. říjen 2021 8:11
Napsal Mgr. Zuzana Benešová

Duševní zdraví

Preventivní program pro školní rok 2024-25

Kategorie: Poradenská pracoviště
Zveřejněno: čtvrtek 16. červenec 2020 10:02
Napsal Mgr. Zuzana Benešová

 

4.3 Specifická primární prevence rizikového chování

 

 

ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ - náplň práce

Kategorie: Poradenská pracoviště
Zveřejněno: středa 28. únor 2018 17:30
Napsal Mgr. Zuzana Benešová

Školní poradenské pracoviště (ŠPP) na základní, střední nebo vyšší odborné škole spadá do oblasti poradenských služeb ve škole. Ty jsou obvykle zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, kariérovým poradcem, případně školním psychologem, školním speciálním pedagogem, školním logopedem a jejich týmem složeným z vybraných pedagogů školy.


Pedagogický pracovník školy nebo školského zařízení má povinnost doporučit zákonnému zástupci návštěvu poradenského zařízení. Pokud zákonný zástupce tuto výzvu nerespektuje, má povinnost oznámit tuto skutečnost orgánu sociálně-právní ochrany dětí.

Pedagogický pracovník dále spolupracuje s poradenským zařízením, se zřizovateli, lékaři a s orgány sociálně-právní ochrany dětí.

Poradenské pracoviště ve škole nebo školním zařízení obdrží od školního poradenského zařízení vypracované doporučení, které může do 30 dnů vrátit
k revizi.

 

STANDARDNÍ PORADENSKÉ SLUŽBY ŠKOLY Ředitel základní, střední nebo vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole v souladu s vyhláškou č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky. Škola se tak stává školním poradenským pracovištěm (ŠPP). Školní poradenské pracoviště a jeho personálního zajištění: Školní poradenské pracoviště spadá do oblasti poradenských služeb ve škole, které jsou obvykle zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, případně školním psychologem, školním speciálním pedagogem, školním logopedem a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy, zejména třídních učitelů aj. Se školním poradenským pracovištěm spolupracují zejména třídní učitelé a další pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci školy – například asistenti pedagoga, tlumočníci českého znakového jazyka, speciální pedagogové školy aj.

http://www.inkluzevpraxi.cz/kategorie-reditel/1149-povinnosti-skolniho-poradenskeho-pracoviste

Užitečné internetové odkazy - prevence, řešení sociálně patologických jevů

Kategorie: Poradenská pracoviště
Zveřejněno: pondělí 8. leden 2018 8:41
Napsal Mgr. Zuzana Benešová

UŽITEČNÉ INTERNETOVÉ ODKAZY

Psychiatrie – krizová pomoc (PN, psychiatrické oddělení, apod.)
Husova 357/10 460 63 Liberec budova E
485 312 216 24 hodin denně
nemlib.cz/psychiatrie

Linka důvěry Liberec
485 177 177
http://www.linka-duvery.cz/

OBLAST DROG

www.drogy-info.cz- kromě standardních informací typu "co jsou drogy, jaké mají účinky a jaká jsou jejich nebezpečí" najdeme především spoustu vědecky podložených  informací o drogové situaci u nás i ve světě, o práci Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti (NMS) nebo o struktuře a obsahu zákonů, které se týkají problematiky nelegálních drog v ČR.

www.drogovaporadna.cz - slouží od roku 2001 nejen uživatelům drog a experimentátorům, ale i jejich rodinám, partnerům a celému sociálnímu okolí.

www.podaneruce.cz -brněnský web

www.dropin.cz - průkopník internetového poradenství MUDr. Jiří Presl

www.drogy.net-  drogový informační server

www.adiktologie.cz -výzkumné středisko zabývající se drogovou problematikou

www.drogy.-info.cz- Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti

 www.biotox.cz- encyklopedie psychotropních rostlin

www.edekontaminace.cz -elektronická verze časopisu Dekontaminace pro uživatele drog

www.drogovaporadna.cz - drogová poradna

ODKAZY S TEORETICKO-VÝZKUMNÝMI INFORMACEMI V ČR:

www.drogy-info.cz/index.php/pomoc/primarni_prevence - Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti, informace o primární protidrogové prevenci - v této části naleznete definice, návody a užitečné kontakty.

www.evaluaceppp.cz  -Projekt Evaluace komunitního programu primární prevence – informace o výzkumném projektu o.s. Prev-Centrum a Psychologického ústavu Akademie věd ČR.

www.odrogach.cz - Informační portál primární prevence občanského sdružení SANANIM

KONTAKTY NA ORGANIZACE, KTERÉ SE VĚNUJÍ PRIMÁRNĚ-PREVENTIVNÍM DROGOVÝM AKTIVITÁM V ČR:

www.drogy.net/databaze-kontaktu/ -Vyhledávání v databázi kontaktů Informačního portálu primární prevence o.s. SANANIM.

ŠIKANA

www.sikana.cz/ - občanské sdružení proti šikaně

www.cck-br.cz- k šikaně pro učitele, žáky a jejich rodiče

www.linkabezpeci.cz Sdružení Linka bezpečí (116 111), 

www.internetporadna.cz

www.minimalizacesikany.cz

www.sikana.org  - společenství proti šikaně

www.poradenskecentrum.cz/sikana.html- základní informace o šikaně PPP Brno

www.nasedite.cz- nadace Naše dítě - pomoc týraným a zneužívaným děte

www.vztahy.org/ - práce a vztahy - mobbing

www.forint.cz/portal/rozhledna-si/ - portál sociální exkluze

www.varianty.cz/ - informace, texty a metodické materiály pro globální vzdělávání atd..

KYBERŠIKANA

www.seznamsebezpecne.cz

www.bezpecnyinternet.cz

www.e-bezpeci.cz/ - internetové bezpečí: informace pro učitele, rodiče a děti

www.bezpecne-online.cz/ - bezpečně online

www.saferinternet.cz/ke-stazeni- stránka věnovaná bezpečnému internetu

DÍTĚ V PROBLÉMECH

www.linkabezpeci.cz - linka bezpečí

www.linkaduvery.cz -linka důvěry

www.ditenauteku.ic.cz- Dítě na útěku

www.soscentrum.cz -Sos centrum

www.nasedite.cz -Nadace naše dítě

ALKOHOL

www.alkoholik.cz-  Alkoholismus

www.drnespor.eu- Prim. MUDr. Karel NEŠPOR, CSc.

www.alkohol-alkoholismus.cz -prevence závislosti na alkoholu

www.sweb.cz/aacesko/- Anonymní alkoholici – Česká republika

KOUŘENÍ

 www.kurakovaplice.cz- kuřákova plíce

www.slzt.cz- Společnost pro léčbu závislosti na tabáku

www.bezcigaret.cz- Bez cigaret

www.jakprestat.cz- Jak přestat kouřit

www.dokurte.cz-  Dokuřte

www.ideon.cz- Nekuřák

www.stop-koureni.cz- Stop kouření

www.rakovinaplic.cz- Rakovina plic

www.nekurte.cz

www.odvykani.cz- Odvykání

 www.nekuratka.cz

GAMBLING

www.gamblingstop.czweb.org -Pomoc patologickým hráčům

 www.anonymnigambleri.webnode.cz- Anonymní gambleři

PORUCHY PŘÍJMŮ POTRAVY

www.anabell.cz -informace o poruchách příjmů potravy

www.anorexie.wz.cz

bulimie.pppinfo.cz

BESIP

www.mdcr.cz- Ministerstvo dopravy

www.novapravidla.cz- Pravidla silničního provozu

www.nadacebesip.cz- Nadace BESIP

www.cyklostrategie.cz- Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy

 www.cdv.cz- Centrum dopravního výzkumu

www.domluvme-se.cz- Domluvme se

www.nakolojensprilbou.cz- Cyklistické přilby

www.bezpecnedoskoly.cz- Bezpečně do školy

 www.clive-detem.cz- Bezpečné silnice dětem

www.skolahrou.cz- Škola hrou

 

Psychosociální síť (Liberec a blízké okolí)

Katalog poskytovatelů sociálních služeb regionu Liberec – informace, základní popis služby (druh, typ, forma, cílová skupina), na internetu: https://www.liberec.cz/files/komunitniplan/katalogposkytovatelusocialnichsluzeb.pdf

Poradny a centra

Pedagogicko – psychologické poradny:

Liberec – Truhlářská 3, Liberec 2, tel.: 482 710 517, 731 488 235

+ pobočka Frýdlant – Mládeže 884 (budova Gymnázia), tel.: 482 319 288, 601 561 164

Jablonec n.N. – Smetanova 66, Jablonec, tel.: 602 102 833

Semily – Nádražní 213, Semily, tel.: 721 128 300, 778 755 210

+ pobočky Turnov – 28. října 1872; Lomnice nad Popelkou – Fučíka 61 (budova ZUŠ)

Česká Lípa – Havlíčkova 443/9, Česká Lípa, tel.: 487521673 + pobočka Nový Bor

Speciálně pedagogická centra:

SPC pro mentálně postižené a kombinované vady – Polní 10, Jablonec n.N., tel.: 480 003 608, 601 571 781

SPC pro tělesně postižené – Lužická 920/7, Liberec 1, tel.: 601 568 357

SPC pro zrakově postižené – Tyršova 1, Liberec 1, tel.: 485 312 875

SPC pro vady sluchu a řeči – E. Krásnohorské 921, Liberec 14, tel.: 482 416 410

SPC pro děti s PAS (porucha autistického spektra) – 28. října 1872, Turnov, tel.: 481 312 140

+ autisté ještě:

SPC při NAUTISu – Českolipská 621/26, Praha 9, tel.: 774 723 785

LIRA – sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi s PAS, Matoušova 406, Liberec, tel.: 724 400 832, 485 109 564

SVP – Středisko výchovné péče Čáp – školské zařízení poskytující preventivně výchovnou péči, Na Výšinách 451/9, Liberec, tel.: 482 750 807, 728 145 169

DDÚ – Dětský diagnostický ústav v Liberci – preventivně-terapeutické a diagnostické zařízení, U Opatrovny 444/3, Liberec, tel.: 485 341 107 (nonstop)

OSPOD – oddělení sociálně-právní ochrany dětí, 1. máje 108, Liberec (budova Uran), tel.: 485 244 921

Linky důvěry:

Linka důvěry Liberec: 485 177 177, 485 106 464, 606 450 044 (platba dle tarifu volajícího), skype: linka.duvery.liberec, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Linka bezpečí: 116 111 (zdarma), e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., + možnost chatování

Modrá linka (zaměření na děti a mládež): v provozu denně 9-21h, tel.: 549 241 010, mobil: 608 902 410, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., skype: modralinka, + chatování

Rodičovská linka (+ pedagogové): 606 021 021

Linka pomoci obětem: 116 006 (zdarma)

Psychologické služby:

SVP – Středisko výchovné péče Čáp – školské zařízení poskytující preventivně výchovnou péči, Na Výšinách 451/9, Liberec, tel.: 482 750 807, 728 145 169

RP – Poradna pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy, Dvorská 445, Liberec 5, tel.: 485 108 866, 606 167 312 (+ pobočky Turnov, Jilemnice, Semily)

SKT – Středisko komplexní terapie psychosomatických poruch, nestátní zařízení, nenabízejí krizovou intervenci, vždy nutné objednání, Jáchymovská 385/25, Liberec 10, tel.: 485 151 398, 731 722 000

Psychologové a terapeuti:

PhDr. Štěpanovič Milan, Tyršova, tel.: 603 112 511

Mgr. Krtičková Kateřina, U Sila, tel.: 482 411 680

Mgr. Holub Václav, Klášter, tel.: 737 130 069, 485 312 922

PhDr. Havlová Jitka, dětská psychiatrie, tel.: 485 101 102

Mgr. Šuková Hana, psycholog a speciální pedagog, Husova, Liberec, tel.. 777 560 107

Mgr. Kynkorová Hana, Tovaryšský vrch, Liberec, tel.: 723 952 110

Mgr. Šolc Petr, Palachova, Liberec, tel.: 721 880 080

Mgr. Kolářová Vendula, klinický psycholog a psychoterapeut, Klášter, Liberec, tel.: 606 278 103

www.cpsinfo.cz

www.terapie-liberec.cz

Mgr. Kodýtková Jaroslava, Pavlovická, Liberec, tel.: 721 979 708

Mgr. Bachmanová Jindra, Moskevská, Liberec, tel.: 774 283 313

Mgr. Pavelčák Igor, Pertoltice, tel.: 728 022 618

Mgr. Chvojková Leona, Tkalcovská, Liberec, tel.: 603 207 834

MUDr. Krtičková Michaela, psychiatr a terapeut, Na Perštýně 15, Liberec, tel.: 776 720 826

Konečná Dominika (Školské sestry sv. Františka), Na Perštýně 15, Liberec, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., tel.: 736 523 613

Psychiatrické služby:

DPA – dětská psychiatrická ambulance (centrum), Školní 430, Liberec, tel.: 485 101 102

MUDr. Hlavová Eva, Masarykova 9, Liberec, tel.: 482 710 534

MUDr. Taušová Kateřina, Papírová 525/10, Liberec, tel.: 606 193 913

MUDr. Vorlová Hana, Masarykova 9, Liberec, tel.: 482 317 867

MUDr. Krtičková Michaela, Na Perštýně 15, Liberec, tel.: 776 720 826

Spirála, Na Šumavě 48, Jablonec n.N., MUDr. Matková Renata, tel.: 483 319 106

MUDr. Čepková, Nemocnice Turnov, tel.: 481 321 274

MUDr. Stegerová Zdena, Tázlerova 747, Turnov, tel.: 481 322 071

Závislosti:

Advaita, Rumunská 14/6, Liberec, tel.. 482 750 607

Maják, Konopná 776, Liberec 14, tel.: 484 847 752, 721 376 722

SVP - Středisko výchovné péče Čáp – školské zařízení poskytující preventivně výchovnou péči, Na Výšinách 451/9, Liberec, tel.: 482 750 807, 728 145 169

Mgr. Pavelčák Igor, Pertoltice, tel.: 728 022 618

K – centra: Liberec, Rumunská 115/5, tel.: 482 317 373 + Česká Lípa, Hálkova, tel.: 487 831 545

Detox - Liberec – nad 15 let – Psychiatrické oddělení KNL, 485 312 229, pro děti (jediný v ČR) – Nemocnice Pod Petřínem, Praha, tel.: 257 197 125

Komunita - Advaita – Nová Ves 55, tel.: 485 146 988

KHS – krajská hygienická stanice, Husova 64, Liberec, tel.: 485 253 111

Úřad

Pracovní úřad v Liberci, IPS – informační poradenské středisko pro volbu a změnu zaměstnání, Dr. Milady Horákové, Liberec, tel.: 950 132 447

Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí:

Člověk v tísni, předškolní klub, doučování, kariérní poradenství, nízkoprahové kluby, Tatranská 597, Liberec, tel.: 731 690 480

Komunitní středisko KONTAKT – volnočasové aktivity pro děti a mládež ze sociálně znevýhodněného prostředí, Palachova 504/7, Liberec, tel.: 485 244 995

Oběti násilí a trestných činů:

BKB – Bílý kruh bezpečí, Palachova 504/7, Liberec, tel.: 485 150 707, 605 952 852

Intervenční centrum - centrum pro pomoc obětem domácího násilí, veškeré služby jsou bezplatné, anonymní a diskrétní, Tanvaldská 269, Liberec 30, tel.: 482 311 632

Občanská poradna, Švermova 32, Liberec 10, tel.: 776 331 112 + Spolkový dům, Jablonec n.N., tel.: 775 077 618

Probační a mediační služba, účinné a společensky prospěšné řešení konfliktů spojených s trestnou činností, zajišťování efektivního a důstojného výkonu alternativních trestů a opatření s důrazem na zájmy poškozených, ochranu komunity a prevenci kriminality, nám. Dr. E. Beneše 585/26, Liberec, tel.: 485 244 447, 737 247 434

Mediační centrum (při Déčku Liberec), Lakomá Romana, tel.: 485 152 140, 777 098 277

Speciálně pedagogická diagnostika a reedukace

Kategorie: Poradenská pracoviště
Zveřejněno: sobota 10. září 2016 18:02
Napsal Mgr. Zuzana Benešová

Speciálně pedagogická diagnostika a reedukace

Specifické poruchy učení nepříznivě ovlivňují vzdělávání a osobnostní rozvoj dítěte. Jejich včasné odhalení a následná systematická péče o dítě v předškolním období nebo v raném školním období dokáží tento stav zlepšit.

Rizikové znaky časných školních obtíží se dají vysledovat již ve vývoji předškolních dětí (vývoj jemné a hrubé motoriky, grafomotorika, vývoj řeči a fonologických dovedností,vývoj percepční, ADD/ADHD, dyspraxie).

U vyšetření není cílem stanovit diagnózu, ale označit oslabené oblasti, které by mohly mít nebo mají vliv na proces učení ve škole. Následný trénink – náprava oslabených oblastí – by mělo doma dítě pravidelně provádět za asistence rodičů po stanovenou dobu. Po několika měsících následuje kontrolní vyšetření a konzultace. Trénink by měl vést rodiče nejen ke správnému využívání reedukačních metod a pomůcek při práci s dítětem, ale mnohdy i ke změnám v přístupu a k výchově obecně. V mnoha případech tak rodiče mohou zabránit přetížení a neurotizaci dítěte.

V případě výraznějších obtíží je vhodné vyšetření doplnit psychologickým vyšetřením v PPP (pedagogicko - psychologická poradna) nebo SPC (speciálně - pedagogické centrum). Zde smí být stanovena diagnóza jako podklad pro vřazení dítěte mezi žáky se specifickými poruchami učení a chování (SPUCH).

 

Speciální zkoušky se vztahují k věku dítěte a typu jeho oslabení:

  • Zkouška zrakového a sluchového vnímání vnímání a rozlišování

  • Zkouška motoriky a vizuomotoriky (koordinace oka a ruky)

  • Zkouška řeči, artikulační obratnosti a výslovnosti

  • Zkouška audiomotorické koordinace (vnímání a reprodukce rytmu)

  • Zkouška pozornosti

  • Zkouška laterality

  • Zkouška deficitu dílčích funkcí

  • Zkouška psaní (přepis, opis, diktát) – grafická, pravopisná, obsahová stránka

  • Zkouška čtení – rychlost, správnost, technika, porozumění textu

  • Zkouška matematických schopností – úroveň operační, úsudková, paměťová, percepčně-kognitivní  

Nejčastější typy SPU:

  • Dyslexie je vývojová porucha učení, která se projevuje neschopností naučit se číst.

    Příznaky: nápadně pomalá rychlost čtení, záměny zrakově podobných písmen, záměny sluchově podobných hlásek, pravolevé čtení, vynechávání písmen, slabik, slov, poruchy porozumění čteného textu, dvojí čtení, komolení slov.

  • Dysgrafie je specifická porucha písemného projevu.

    Příznaky: potíže při osvojování si podoby psacího písma, vynechávání písmen, slabik, slov, neschopnost udržet správnou velikost písmen v psacím písmu, psaní v pravolevém směru, neupravenost písemného projevu, nižší čitelnost, výrazně pomalé tempo psaní, nedostatečný nebo naopak příliš velký přítlak na psací náčiní, roztřesenost linií písmen.

  • Dysortografie je vývojová porucha učení projevující se narušenou schopností osvojovat si pravopis jazyka.

    Příznaky: potíže při rozlišování tvrdých a měkkých souhlásek, dlouhých a krátkých slabik, hranic slov v písmu, opakované gramatické chyby, které neodpovídají ústní znalosti gramatických pravidel, vyšší chybovost v diktátu.

  • Dyskalkulie je vývojová porucha matematických dovedností.

    Příznaky: potíže v třídění a řazení předmětů nebo symbolů podle jednoho či více kritérií, potíže s pojmenováním počtu předmětů či symbolů různě prostorově uspořádaných, potíže se čtením a psaním číslic, základními početními operacemi, řešením slovních úloh, neschopnost pochopit rovnost některých aritmetických operací.

Speciálně pedagogické vyšetření trvá 1,5 - 2 hodiny, následuje seznámení s výsledky vyšetření a se způsoby reedukačních opatření.

Obecné zásady při reedukaci specifických poruch učení

Reedukační proces znamená postupný rozvoj, zlepšování úrovně porušených nebo nevyvinutých funkcí potřebných pro čtení, psaní a počítání. Výsledkem reedukačního procesu však není pouze rozvoj těchto funkcí a vytvoření potřebné dovednosti na přijatelné úrovni, ale je zaměřen i na plnou či alespoň částečnou kompenzaci problematiky plynoucí ze SPU.

Základní podmínky správného reedukačního postupu:

  • individuální přístup – každé dítě má specifické projevy obecné diagnózy, každé dítě disponuje jinými dalšími dovednostmi a schopnostmi, jichž můžeme vhodně při reedukaci využít.

  • při výuce je nezbytné respektovat aktuální dosaženou úroveň.

  • reedukaci začínáme vždy nácvikem percepčně – motorických funkcí. Jednak tvoří podklad poruchy, takže je třeba z nich vycházet a průběžně je rozvíjet, navíc se jedná o cvičení, která jsou ve své podstatě hravá, pro děti přitažlivá, k práci je motivují a nezatěžují je.

  • Při reedukačních postupech se maximálně snažíme využívat manipulaci s konkrétními předměty (např. textilní písmena, matematické hranoly).

  • Využíváme co nejčastěji multisenzoriální přístup, při němž je zapojeno co nejvíce smyslů nejednou a efektivita nácviku je mnohem vyšší.

  • Při reedukaci nesmíme dítě přetěžovat, maximální čas pro nápravná cvičení by neměl přesáhnout patnáct až dvacet minut denně.

  • Velmi důležitá je nezbytnost pravidelného a společného cvičení rodiče s dítětem (mnoho rodičů se domnívá, že dítě bude reedukace provádět samo, cvičení je však třeba provádět ve vzájemné spolupráci).

  • Oceňovat snahu dítěte i v případě nedokonalého výkonu, netrestat za špatné známky.

  • Sledovat vývoj dítěte i po ukončení reedukace, zda nedošlo k dekompenzaci.

Nejčastější chyby při reedukaci:

  • hubování, vyčítání, vymáhání slibů, že se zlepší. Ještě horší jsou urážky, nadávky, zdůrazňování úspěchů sourozence, kamaráda – to vede k pocitům méněcennosti, zatvrzelosti, lítosti, k negativnímu vztahu k úspěšnějším vrstevníkům.

  • negativní motivace, hrozby trestem, pokud nebude dítě dosahovat dobrých výsledků. Často má za následek psychické obtíže a naprostou demotivaci dítěte.

  • každodenní zdlouhavá a několikrát opakovaná domácí příprava. Chybovost se logicky v tomto případě vlivem únavy dítěte zvyšuje.

  • Nerespektování specifických obtíží, které souvisejí s poruchou, např. záměny písmen, chyby vyplývající z nedostatečného sluchového vnímání, obtíže ve vyjadřování, snížený jazykový cit.

  • Nedostatek chvály – z pohledu dospělého není důvod dítě chválit, neboť žádných úspěchů nedosahuje. Odmítání pochvaly je rovněž zdůvodňováno obavami, aby dítě nezískalo nereálný pocit zvládnutí dané látky a nepřestalo se celkově snažit.

  • Nereálné cíle. Dospělý často slibuje dítěti za „překonání“ obtíží cíl, který je pro dítě těžko dosažitelný, ale lákavý a případné oddalování jeho dosažení působí výrazně demotivačně a může vyvolávat psychosomatické obtíže.

    Neboj se překonávat překážky, neboj se neúspěchu! (Mgr. R. Marbachová, ŠSP)