Poradenská pracoviště
ILF NEUROFEEDBACK
Objednávky v kanceláři školy - Mgr. Zuzana Benešová nebo na tel. 736 756 511
NOVÁ INFORMACE o možnosti financování zdravotní pojišťovnou. (viz.odkaz níže)
http://www.vozp.cz/prispevek/podpora-rozvoje-deti-a-prevence-dusevnich-poruch
Přístroj IFL neurofeedback a SW vybavení byly pořízeny za přispění dotačního programu Libereckého kraje
4.7 Podpora kompenzačních pomůcek pro žáky s podpůrnými opatřeními
Portál na podporu duševní hygieny
Preventivní program pro školní rok 2024-25
4.3 Specifická primární prevence rizikového chování
ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ - náplň práce
Školní poradenské pracoviště (ŠPP) na základní, střední nebo vyšší odborné škole spadá do oblasti poradenských služeb ve škole. Ty jsou obvykle zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, kariérovým poradcem, případně školním psychologem, školním speciálním pedagogem, školním logopedem a jejich týmem složeným z vybraných pedagogů školy.
Pedagogický pracovník školy nebo školského zařízení má povinnost doporučit zákonnému zástupci návštěvu poradenského zařízení. Pokud zákonný zástupce tuto výzvu nerespektuje, má povinnost oznámit tuto skutečnost orgánu sociálně-právní ochrany dětí.
Pedagogický pracovník dále spolupracuje s poradenským zařízením, se zřizovateli, lékaři a s orgány sociálně-právní ochrany dětí.
Poradenské pracoviště ve škole nebo školním zařízení obdrží od školního poradenského zařízení vypracované doporučení, které může do 30 dnů vrátit
k revizi.
STANDARDNÍ PORADENSKÉ SLUŽBY ŠKOLY Ředitel základní, střední nebo vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole v souladu s vyhláškou č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky. Škola se tak stává školním poradenským pracovištěm (ŠPP). Školní poradenské pracoviště a jeho personálního zajištění: Školní poradenské pracoviště spadá do oblasti poradenských služeb ve škole, které jsou obvykle zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, případně školním psychologem, školním speciálním pedagogem, školním logopedem a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy, zejména třídních učitelů aj. Se školním poradenským pracovištěm spolupracují zejména třídní učitelé a další pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci školy – například asistenti pedagoga, tlumočníci českého znakového jazyka, speciální pedagogové školy aj.
http://www.inkluzevpraxi.cz/kategorie-reditel/1149-povinnosti-skolniho-poradenskeho-pracoviste
Užitečné internetové odkazy - prevence, řešení sociálně patologických jevů
UŽITEČNÉ INTERNETOVÉ ODKAZY
Psychiatrie – krizová pomoc (PN, psychiatrické oddělení, apod.)
Husova 357/10 460 63 Liberec budova E
485 312 216 24 hodin denně
nemlib.cz/psychiatrie
Linka důvěry Liberec
485 177 177
http://www.linka-duvery.cz/
OBLAST DROG
www.drogy-info.cz- kromě standardních informací typu "co jsou drogy, jaké mají účinky a jaká jsou jejich nebezpečí" najdeme především spoustu vědecky podložených informací o drogové situaci u nás i ve světě, o práci Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti (NMS) nebo o struktuře a obsahu zákonů, které se týkají problematiky nelegálních drog v ČR.
www.drogovaporadna.cz - slouží od roku 2001 nejen uživatelům drog a experimentátorům, ale i jejich rodinám, partnerům a celému sociálnímu okolí.
www.podaneruce.cz -brněnský web
www.dropin.cz - průkopník internetového poradenství MUDr. Jiří Presl
www.drogy.net- drogový informační server
www.adiktologie.cz -výzkumné středisko zabývající se drogovou problematikou
www.drogy.-info.cz- Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti
www.biotox.cz- encyklopedie psychotropních rostlin
www.edekontaminace.cz -elektronická verze časopisu Dekontaminace pro uživatele drog
www.drogovaporadna.cz - drogová poradna
ODKAZY S TEORETICKO-VÝZKUMNÝMI INFORMACEMI V ČR:
www.drogy-info.cz/index.php/pomoc/primarni_prevence - Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti, informace o primární protidrogové prevenci - v této části naleznete definice, návody a užitečné kontakty.
www.evaluaceppp.cz -Projekt Evaluace komunitního programu primární prevence – informace o výzkumném projektu o.s. Prev-Centrum a Psychologického ústavu Akademie věd ČR.
www.odrogach.cz - Informační portál primární prevence občanského sdružení SANANIM
KONTAKTY NA ORGANIZACE, KTERÉ SE VĚNUJÍ PRIMÁRNĚ-PREVENTIVNÍM DROGOVÝM AKTIVITÁM V ČR:
www.drogy.net/databaze-kontaktu/ -Vyhledávání v databázi kontaktů Informačního portálu primární prevence o.s. SANANIM.
ŠIKANA
www.sikana.cz/ - občanské sdružení proti šikaně
www.cck-br.cz- k šikaně pro učitele, žáky a jejich rodiče
www.linkabezpeci.cz Sdružení Linka bezpečí (116 111),
www.sikana.org - společenství proti šikaně
www.poradenskecentrum.cz/sikana.html- základní informace o šikaně PPP Brno
www.nasedite.cz- nadace Naše dítě - pomoc týraným a zneužívaným děte
www.vztahy.org/ - práce a vztahy - mobbing
www.forint.cz/portal/rozhledna-si/ - portál sociální exkluze
www.varianty.cz/ - informace, texty a metodické materiály pro globální vzdělávání atd..
KYBERŠIKANA
www.e-bezpeci.cz/ - internetové bezpečí: informace pro učitele, rodiče a děti
www.bezpecne-online.cz/ - bezpečně online
www.saferinternet.cz/ke-stazeni- stránka věnovaná bezpečnému internetu
DÍTĚ V PROBLÉMECH
www.linkabezpeci.cz - linka bezpečí
www.linkaduvery.cz -linka důvěry
www.ditenauteku.ic.cz- Dítě na útěku
www.soscentrum.cz -Sos centrum
www.nasedite.cz -Nadace naše dítě
ALKOHOL
www.alkoholik.cz- Alkoholismus
www.drnespor.eu- Prim. MUDr. Karel NEŠPOR, CSc.
www.alkohol-alkoholismus.cz -prevence závislosti na alkoholu
www.sweb.cz/aacesko/- Anonymní alkoholici – Česká republika
KOUŘENÍ
www.kurakovaplice.cz- kuřákova plíce
www.slzt.cz- Společnost pro léčbu závislosti na tabáku
www.bezcigaret.cz- Bez cigaret
www.jakprestat.cz- Jak přestat kouřit
www.dokurte.cz- Dokuřte
www.ideon.cz- Nekuřák
www.stop-koureni.cz- Stop kouření
www.rakovinaplic.cz- Rakovina plic
www.odvykani.cz- Odvykání
GAMBLING
www.gamblingstop.czweb.org -Pomoc patologickým hráčům
www.anonymnigambleri.webnode.cz- Anonymní gambleři
PORUCHY PŘÍJMŮ POTRAVY
www.anabell.cz -informace o poruchách příjmů potravy
bulimie.pppinfo.cz
BESIP
www.mdcr.cz- Ministerstvo dopravy
www.novapravidla.cz- Pravidla silničního provozu
www.nadacebesip.cz- Nadace BESIP
www.cyklostrategie.cz- Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy
www.cdv.cz- Centrum dopravního výzkumu
www.domluvme-se.cz- Domluvme se
www.nakolojensprilbou.cz- Cyklistické přilby
www.bezpecnedoskoly.cz- Bezpečně do školy
www.clive-detem.cz- Bezpečné silnice dětem
www.skolahrou.cz- Škola hrou
Psychosociální síť (Liberec a blízké okolí)
Katalog poskytovatelů sociálních služeb regionu Liberec – informace, základní popis služby (druh, typ, forma, cílová skupina), na internetu: https://www.liberec.cz/files/komunitniplan/katalogposkytovatelusocialnichsluzeb.pdf
Poradny a centra
Pedagogicko – psychologické poradny:
Liberec – Truhlářská 3, Liberec 2, tel.: 482 710 517, 731 488 235
+ pobočka Frýdlant – Mládeže 884 (budova Gymnázia), tel.: 482 319 288, 601 561 164
Jablonec n.N. – Smetanova 66, Jablonec, tel.: 602 102 833
Semily – Nádražní 213, Semily, tel.: 721 128 300, 778 755 210
+ pobočky Turnov – 28. října 1872; Lomnice nad Popelkou – Fučíka 61 (budova ZUŠ)
Česká Lípa – Havlíčkova 443/9, Česká Lípa, tel.: 487521673 + pobočka Nový Bor
Speciálně pedagogická centra:
SPC pro mentálně postižené a kombinované vady – Polní 10, Jablonec n.N., tel.: 480 003 608, 601 571 781
SPC pro tělesně postižené – Lužická 920/7, Liberec 1, tel.: 601 568 357
SPC pro zrakově postižené – Tyršova 1, Liberec 1, tel.: 485 312 875
SPC pro vady sluchu a řeči – E. Krásnohorské 921, Liberec 14, tel.: 482 416 410
SPC pro děti s PAS (porucha autistického spektra) – 28. října 1872, Turnov, tel.: 481 312 140
+ autisté ještě:
SPC při NAUTISu – Českolipská 621/26, Praha 9, tel.: 774 723 785
LIRA – sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi s PAS, Matoušova 406, Liberec, tel.: 724 400 832, 485 109 564
SVP – Středisko výchovné péče Čáp – školské zařízení poskytující preventivně výchovnou péči, Na Výšinách 451/9, Liberec, tel.: 482 750 807, 728 145 169
DDÚ – Dětský diagnostický ústav v Liberci – preventivně-terapeutické a diagnostické zařízení, U Opatrovny 444/3, Liberec, tel.: 485 341 107 (nonstop)
OSPOD – oddělení sociálně-právní ochrany dětí, 1. máje 108, Liberec (budova Uran), tel.: 485 244 921
Linky důvěry:
Linka důvěry Liberec: 485 177 177, 485 106 464, 606 450 044 (platba dle tarifu volajícího), skype: linka.duvery.liberec, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Linka bezpečí: 116 111 (zdarma), e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., + možnost chatování
Modrá linka (zaměření na děti a mládež): v provozu denně 9-21h, tel.: 549 241 010, mobil: 608 902 410, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., skype: modralinka, + chatování
Rodičovská linka (+ pedagogové): 606 021 021
Linka pomoci obětem: 116 006 (zdarma)
Psychologické služby:
SVP – Středisko výchovné péče Čáp – školské zařízení poskytující preventivně výchovnou péči, Na Výšinách 451/9, Liberec, tel.: 482 750 807, 728 145 169
RP – Poradna pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy, Dvorská 445, Liberec 5, tel.: 485 108 866, 606 167 312 (+ pobočky Turnov, Jilemnice, Semily)
SKT – Středisko komplexní terapie psychosomatických poruch, nestátní zařízení, nenabízejí krizovou intervenci, vždy nutné objednání, Jáchymovská 385/25, Liberec 10, tel.: 485 151 398, 731 722 000
Psychologové a terapeuti:
PhDr. Štěpanovič Milan, Tyršova, tel.: 603 112 511
Mgr. Krtičková Kateřina, U Sila, tel.: 482 411 680
Mgr. Holub Václav, Klášter, tel.: 737 130 069, 485 312 922
PhDr. Havlová Jitka, dětská psychiatrie, tel.: 485 101 102
Mgr. Šuková Hana, psycholog a speciální pedagog, Husova, Liberec, tel.. 777 560 107
Mgr. Kynkorová Hana, Tovaryšský vrch, Liberec, tel.: 723 952 110
Mgr. Šolc Petr, Palachova, Liberec, tel.: 721 880 080
Mgr. Kolářová Vendula, klinický psycholog a psychoterapeut, Klášter, Liberec, tel.: 606 278 103
Mgr. Kodýtková Jaroslava, Pavlovická, Liberec, tel.: 721 979 708
Mgr. Bachmanová Jindra, Moskevská, Liberec, tel.: 774 283 313
Mgr. Pavelčák Igor, Pertoltice, tel.: 728 022 618
Mgr. Chvojková Leona, Tkalcovská, Liberec, tel.: 603 207 834
MUDr. Krtičková Michaela, psychiatr a terapeut, Na Perštýně 15, Liberec, tel.: 776 720 826
Konečná Dominika (Školské sestry sv. Františka), Na Perštýně 15, Liberec, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., tel.: 736 523 613
Psychiatrické služby:
DPA – dětská psychiatrická ambulance (centrum), Školní 430, Liberec, tel.: 485 101 102
MUDr. Hlavová Eva, Masarykova 9, Liberec, tel.: 482 710 534
MUDr. Taušová Kateřina, Papírová 525/10, Liberec, tel.: 606 193 913
MUDr. Vorlová Hana, Masarykova 9, Liberec, tel.: 482 317 867
MUDr. Krtičková Michaela, Na Perštýně 15, Liberec, tel.: 776 720 826
Spirála, Na Šumavě 48, Jablonec n.N., MUDr. Matková Renata, tel.: 483 319 106
MUDr. Čepková, Nemocnice Turnov, tel.: 481 321 274
MUDr. Stegerová Zdena, Tázlerova 747, Turnov, tel.: 481 322 071
Závislosti:
Advaita, Rumunská 14/6, Liberec, tel.. 482 750 607
Maják, Konopná 776, Liberec 14, tel.: 484 847 752, 721 376 722
SVP - Středisko výchovné péče Čáp – školské zařízení poskytující preventivně výchovnou péči, Na Výšinách 451/9, Liberec, tel.: 482 750 807, 728 145 169
Mgr. Pavelčák Igor, Pertoltice, tel.: 728 022 618
K – centra: Liberec, Rumunská 115/5, tel.: 482 317 373 + Česká Lípa, Hálkova, tel.: 487 831 545
Detox - Liberec – nad 15 let – Psychiatrické oddělení KNL, 485 312 229, pro děti (jediný v ČR) – Nemocnice Pod Petřínem, Praha, tel.: 257 197 125
Komunita - Advaita – Nová Ves 55, tel.: 485 146 988
KHS – krajská hygienická stanice, Husova 64, Liberec, tel.: 485 253 111
Úřad
Pracovní úřad v Liberci, IPS – informační poradenské středisko pro volbu a změnu zaměstnání, Dr. Milady Horákové, Liberec, tel.: 950 132 447
Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí:
Člověk v tísni, předškolní klub, doučování, kariérní poradenství, nízkoprahové kluby, Tatranská 597, Liberec, tel.: 731 690 480
Komunitní středisko KONTAKT – volnočasové aktivity pro děti a mládež ze sociálně znevýhodněného prostředí, Palachova 504/7, Liberec, tel.: 485 244 995
Oběti násilí a trestných činů:
BKB – Bílý kruh bezpečí, Palachova 504/7, Liberec, tel.: 485 150 707, 605 952 852
Intervenční centrum - centrum pro pomoc obětem domácího násilí, veškeré služby jsou bezplatné, anonymní a diskrétní, Tanvaldská 269, Liberec 30, tel.: 482 311 632
Občanská poradna, Švermova 32, Liberec 10, tel.: 776 331 112 + Spolkový dům, Jablonec n.N., tel.: 775 077 618
Probační a mediační služba, účinné a společensky prospěšné řešení konfliktů spojených s trestnou činností, zajišťování efektivního a důstojného výkonu alternativních trestů a opatření s důrazem na zájmy poškozených, ochranu komunity a prevenci kriminality, nám. Dr. E. Beneše 585/26, Liberec, tel.: 485 244 447, 737 247 434
Mediační centrum (při Déčku Liberec), Lakomá Romana, tel.: 485 152 140, 777 098 277
Speciálně pedagogická diagnostika a reedukace
Speciálně pedagogická diagnostika a reedukace
Specifické poruchy učení nepříznivě ovlivňují vzdělávání a osobnostní rozvoj dítěte. Jejich včasné odhalení a následná systematická péče o dítě v předškolním období nebo v raném školním období dokáží tento stav zlepšit.
Rizikové znaky časných školních obtíží se dají vysledovat již ve vývoji předškolních dětí (vývoj jemné a hrubé motoriky, grafomotorika, vývoj řeči a fonologických dovedností,vývoj percepční, ADD/ADHD, dyspraxie).
U vyšetření není cílem stanovit diagnózu, ale označit oslabené oblasti, které by mohly mít nebo mají vliv na proces učení ve škole. Následný trénink – náprava oslabených oblastí – by mělo doma dítě pravidelně provádět za asistence rodičů po stanovenou dobu. Po několika měsících následuje kontrolní vyšetření a konzultace. Trénink by měl vést rodiče nejen ke správnému využívání reedukačních metod a pomůcek při práci s dítětem, ale mnohdy i ke změnám v přístupu a k výchově obecně. V mnoha případech tak rodiče mohou zabránit přetížení a neurotizaci dítěte.
V případě výraznějších obtíží je vhodné vyšetření doplnit psychologickým vyšetřením v PPP (pedagogicko - psychologická poradna) nebo SPC (speciálně - pedagogické centrum). Zde smí být stanovena diagnóza jako podklad pro vřazení dítěte mezi žáky se specifickými poruchami učení a chování (SPUCH).
Speciální zkoušky se vztahují k věku dítěte a typu jeho oslabení:
-
Zkouška zrakového a sluchového vnímání vnímání a rozlišování
-
Zkouška motoriky a vizuomotoriky (koordinace oka a ruky)
-
Zkouška řeči, artikulační obratnosti a výslovnosti
-
Zkouška audiomotorické koordinace (vnímání a reprodukce rytmu)
-
Zkouška pozornosti
-
Zkouška laterality
-
Zkouška deficitu dílčích funkcí
-
Zkouška psaní (přepis, opis, diktát) – grafická, pravopisná, obsahová stránka
-
Zkouška čtení – rychlost, správnost, technika, porozumění textu
-
Zkouška matematických schopností – úroveň operační, úsudková, paměťová, percepčně-kognitivní
Nejčastější typy SPU:
-
Dyslexie je vývojová porucha učení, která se projevuje neschopností naučit se číst.
Příznaky: nápadně pomalá rychlost čtení, záměny zrakově podobných písmen, záměny sluchově podobných hlásek, pravolevé čtení, vynechávání písmen, slabik, slov, poruchy porozumění čteného textu, dvojí čtení, komolení slov.
-
Dysgrafie je specifická porucha písemného projevu.
Příznaky: potíže při osvojování si podoby psacího písma, vynechávání písmen, slabik, slov, neschopnost udržet správnou velikost písmen v psacím písmu, psaní v pravolevém směru, neupravenost písemného projevu, nižší čitelnost, výrazně pomalé tempo psaní, nedostatečný nebo naopak příliš velký přítlak na psací náčiní, roztřesenost linií písmen.
-
Dysortografie je vývojová porucha učení projevující se narušenou schopností osvojovat si pravopis jazyka.
Příznaky: potíže při rozlišování tvrdých a měkkých souhlásek, dlouhých a krátkých slabik, hranic slov v písmu, opakované gramatické chyby, které neodpovídají ústní znalosti gramatických pravidel, vyšší chybovost v diktátu.
-
Dyskalkulie je vývojová porucha matematických dovedností.
Příznaky: potíže v třídění a řazení předmětů nebo symbolů podle jednoho či více kritérií, potíže s pojmenováním počtu předmětů či symbolů různě prostorově uspořádaných, potíže se čtením a psaním číslic, základními početními operacemi, řešením slovních úloh, neschopnost pochopit rovnost některých aritmetických operací.
Speciálně pedagogické vyšetření trvá 1,5 - 2 hodiny, následuje seznámení s výsledky vyšetření a se způsoby reedukačních opatření.
Obecné zásady při reedukaci specifických poruch učení
Reedukační proces znamená postupný rozvoj, zlepšování úrovně porušených nebo nevyvinutých funkcí potřebných pro čtení, psaní a počítání. Výsledkem reedukačního procesu však není pouze rozvoj těchto funkcí a vytvoření potřebné dovednosti na přijatelné úrovni, ale je zaměřen i na plnou či alespoň částečnou kompenzaci problematiky plynoucí ze SPU.
Základní podmínky správného reedukačního postupu:
-
individuální přístup – každé dítě má specifické projevy obecné diagnózy, každé dítě disponuje jinými dalšími dovednostmi a schopnostmi, jichž můžeme vhodně při reedukaci využít.
-
při výuce je nezbytné respektovat aktuální dosaženou úroveň.
-
reedukaci začínáme vždy nácvikem percepčně – motorických funkcí. Jednak tvoří podklad poruchy, takže je třeba z nich vycházet a průběžně je rozvíjet, navíc se jedná o cvičení, která jsou ve své podstatě hravá, pro děti přitažlivá, k práci je motivují a nezatěžují je.
-
Při reedukačních postupech se maximálně snažíme využívat manipulaci s konkrétními předměty (např. textilní písmena, matematické hranoly).
-
Využíváme co nejčastěji multisenzoriální přístup, při němž je zapojeno co nejvíce smyslů nejednou a efektivita nácviku je mnohem vyšší.
-
Při reedukaci nesmíme dítě přetěžovat, maximální čas pro nápravná cvičení by neměl přesáhnout patnáct až dvacet minut denně.
-
Velmi důležitá je nezbytnost pravidelného a společného cvičení rodiče s dítětem (mnoho rodičů se domnívá, že dítě bude reedukace provádět samo, cvičení je však třeba provádět ve vzájemné spolupráci).
-
Oceňovat snahu dítěte i v případě nedokonalého výkonu, netrestat za špatné známky.
-
Sledovat vývoj dítěte i po ukončení reedukace, zda nedošlo k dekompenzaci.
Nejčastější chyby při reedukaci:
-
hubování, vyčítání, vymáhání slibů, že se zlepší. Ještě horší jsou urážky, nadávky, zdůrazňování úspěchů sourozence, kamaráda – to vede k pocitům méněcennosti, zatvrzelosti, lítosti, k negativnímu vztahu k úspěšnějším vrstevníkům.
-
negativní motivace, hrozby trestem, pokud nebude dítě dosahovat dobrých výsledků. Často má za následek psychické obtíže a naprostou demotivaci dítěte.
-
každodenní zdlouhavá a několikrát opakovaná domácí příprava. Chybovost se logicky v tomto případě vlivem únavy dítěte zvyšuje.
-
Nerespektování specifických obtíží, které souvisejí s poruchou, např. záměny písmen, chyby vyplývající z nedostatečného sluchového vnímání, obtíže ve vyjadřování, snížený jazykový cit.
-
Nedostatek chvály – z pohledu dospělého není důvod dítě chválit, neboť žádných úspěchů nedosahuje. Odmítání pochvaly je rovněž zdůvodňováno obavami, aby dítě nezískalo nereálný pocit zvládnutí dané látky a nepřestalo se celkově snažit.
-
Nereálné cíle. Dospělý často slibuje dítěti za „překonání“ obtíží cíl, který je pro dítě těžko dosažitelný, ale lákavý a případné oddalování jeho dosažení působí výrazně demotivačně a může vyvolávat psychosomatické obtíže.
Neboj se překonávat překážky, neboj se neúspěchu! (Mgr. R. Marbachová, ŠSP)