Pracovní náplň školního speciálního pedagoga
Náplň práce školního speciálního pedagoga vychází ze specifika základní školy. Jednou ze základních podmínek je schopnost reagovat na reálné potřeby školy.
Zachycuje žáky, u nichž byla diagnostikována SPU, dále žáky, u nichž se vyskytuje riziko rozvoje SPU a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. Pomáhá žákům, rodičům i učitelům tyto projevy kompenzovat.
O svých činnostech vede písemnou dokumentaci v souladu se zákonem č.101/2000 Sb. O ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů.
Při své činnosti se soustředí především na následující oblasti:
Předcházení vzniku (prevence), depistážní činnost
vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami jejich vřazení do speciálně pedagogické péče (zdravotně postižené, SPU, zdravotně znevýhodněné, sociálně znevýhodněné, mimořádně nadané)
účastní se zápisu budoucích prvňáčků
zachycuje rizikové skupiny žáků s podezřením na výše uvedené problémy
individuální práce se žáky s osobními problémy
spolupracuje s třídním učitelem, výchovným poradcem, ředitelstvím školy, metodikem prevence a s ostatními pedagogy zapojenými do procesu vzdělávání
připravuje, vyhodnocuje a zpracovává výsledky depistáží žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Diagnostické a intervenční činnosti
provádí speciálně pedagogické diagnostické činnosti v rámci školy
posuzuje intenzitu problémů a doporučuje odborné vyšetření
intervenční činnost
individuální práce se žákem v rámci vyučování
individuální a skupinová práce se žáky mimo výuku (reedukační činnosti)
konzultuje s pedagogy přípravu a vytvoření Plánu pedagogické podpory a vytvoření Individuálně vzdělávacího plánu na doporučení PPP a SPC
průběžně s pedagogy, zákonnými zástupci žáka a s žáky vyhodnocuje navržená podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek
průběžně komunikuje se zákonnými zástupci žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
připravuje diagnostické činnosti, shromažďuje a analyzuje údaje o žákovi, vyhodnocuje a interpretuje výsledky vyšetření, záznamy o žácích
zajišťuje individuální i skupinové speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační
připravuje a vyhodnocuje výsledky individuální a skupinové práce se žáky
participuje na tvorbě Plánu pedagogické podpory, Individuálního vzdělávacího plánu pro žáka, konzultuje postup s odborníky poradenských zařízení (PPP, SPC)
průběžně vyhodnocuje účinnost podpůrných opatření, připravuje návrh na případné úpravy
Metodické a koordinační činnosti
realizuje doporučení a opatření ze zpráv odborného vyšetření z PPP, SPC
poskytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc v otázkách speciálně vzdělávacích potřeb
koordinace a metodické vedení pedagogických asistentů ve škole
účastní se náslechů v hodinách u žáků se zdravotním postižením
účastní se pracovních porad školy
konzultace s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť, koordinuje další odbornou péči o žáka – PPP, SPC, OSPOD, atd.
koordinuje činnost Školního poradenského pracoviště (výchovný poradce, školní metodik prevence, kariérový poradce)
spolupráce s vedením školy