Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Prevence sociálně patologických jevů
školní rok: 2022/23
KRIZOVÝ PLÁN V TABULCE – RYCHLÁ POMOC PŘI ŘEŠENÍ OBTÍŽNÝCH SITUACÍ
| 
 
 
 Situace  | 
 Skutková podstata věci  | 
 Postupy řešení  | 
 Realizační tým šetření  | 
| 
 1. U žáka byly nalezeny dovolené drogy  | 
 - alkohol a cigarety pod povolenou věkovou hranici 
 - směrnice k užívání povolených medikamentů u mládeže  | 
 - uvedeno ve školním řádu (nesmí být fyzicky vnášeny na půdu školy) - informovat rodiče (v každých případech) - veškerá kontrola probíhá se souhlasem rodičů 
 - mít svědky (v každých případech) 
 - nutný zápis  | 
 - ředitel/ka školy - zástupce ředitele/ky - metodik prevence - výchovný poradce - třídní učitel 
 - možnost informovat další pracovníky nebo příslušné instituce - tým je stanoven pro všechny případy krizového plánu  | 
| 
 2. U žáka bylo zjištěno nedovolené vlastnictví zakázané drogy  | 
 - dle novely zákona č.112/1998 Sb, kterým se doplňuje zákon č.140/1961 a č.200/1996 je zakázáno vlastnit větší množství drogy 
 - učiteli není dovoleno bez svolení žáka provádět šetření 
 - pouze policie je oprávněna u osob podezřelých ze zneužívání drog provádět toto šetření 
 - je stanovena ohlašovací povinnost  | 
 - jedná se o trestný čin 
 - zabezpečit drogu /školní sejf apod./, nebrat ji do rukou kvůli případným otiskům 
 - informovat rodiče 
 - komunikovat se žákem (seznámit ho s opatřeními) 
 - zápis  | 
 - stanovit pravidla, která jsou vymezena učitel x žák  | 
| 
 3. Na půdě školy je nalezen žák pod vlivem drog nebo alkoholu, nebo trpí abstinenčními příznaky.  | 
 - učiteli není dovoleno bez svolení žáka provádět šetření 
 - pouze policie je oprávněna u osob podezřelých ze zneužívání drog provádět toto šetření  | 
 - zvážit stav – kritický /155 – pamatovat si, s kým mluvím/ 
 - v doprovodu k lékaři (popřípadě volat zdravotníka) 
 - informovat rodiče - zápis 
 - řešení se žákem – nabídnutí pomoci  | 
| 
 4. Žák je přistižen při prodeji drog  | 
 - prodej drog je nezákonný - ohrožení mravní výchovy dítěte  | 
 - informovat rodiče 
 - volat policii 
 - postupovat obdobně jako v předešlých bodech 
 - zvážit, zda informovat žáky (zabránit rozšiřování dalšího dealerství)  | 
 - rozhodnutí realizačního týmu  | 
| 
 5. Na půdě školy byly nalezeny drogy, nebo vybavení k jejich užívání.  | 
 - problém s bezpečnou likvidací používaného injekčního vybavení  | 
 - vzhledem k nebezpečí ohrožení zdraví – volat odbornou pomoc – K-centrum (tel: 567 310 987)  | 
|
| 
 6. Žák se svěří s tím, že užívá drogy.  | 
 - právní úvahy týkající se zachování mlčenlivosti  | 
 - rodiče by měli být informováni – přesvědčit ho 
 - zvážit rodinnou situaci 
 - nabídnout odbornou pomoc (psycholog, odborníci z K-centra apod.)  | 
 - vše řešit osobním setkáním za přítomnosti rodičů, dítěte, zástupců realizačního týmu či sociálního odboru  | 
| 
 7. Škola zjistí, že v místě kde sídlí, lze sehnat drogy.  | 
 - škola nenese právní odpovědnost mimo své území, má však nicméně v komunitě svou roli a morální odpovědnost  | 
 - stanovena ohlašovací povinnost 
 - kontaktovat policii  | 
|
| 
 8. Rodič (e) žáka vykazuje (í) problémy se zakázanými drogami nebo alkoholem.  | 
 - na učitelích lze vyžadovat, aby podle závažnosti a možného ohrožení dítěte poskytli přiměřené informace příslušným pracovníkům nebo organizacím v oblasti sociální péče  | 
 - při nespolupráci s rodiči – právní ochrana dětí 
 - zápis  | 
|
| 
 9. Rodič hledá ve škole radu, jak řešit problémy s drogami u svého dítěte.  | 
 - respektovat specifika každého jednotlivého případu  | 
 - nabídka pomoci – podání informací a kontaktů na renomované instituce  | 
|
| 
 10. Pracovník školy trpí problémy se zakázanou drogou nebo alkoholem. 
 
 
 
 
  | 
 - zákoník práce - pracovní řád - vnitřní směrnice školy  | 
||
| 
 11. Šikana Více viz “Proti šikaně”  | 
 Skrytý svět šikanování ve školách, Michal Kolář, Portál, Praha 1997 
 
 
 
 Bolest šikanování, Michal Kolář, Portál, Praha 2001  | 
 - ostatní preventivní programy dle nabídky 
 
 
 - vhodné podněty  | 
 
 - využít práce s kolektivem - I.st. – Čj sloh, Vv, Pč, II. st. – Vdo, Vv, Čj sloh, třídnické hodiny 
 - řešení individuální 
 - spolupráce s rodinou- hledání řešení 
 - zodpovídá realizační tým krizového plánu 
  | 
| 
 12. Krádež  | 
 - stanovena ohlašovací povinnost  | 
 - vymezený postup (viz. řád školy)  | 
|
| 
 13. Sexuální obtěžování 
  | 
 - věková hranice 15 let – pohlavní styk pod 15 let – trestní odpovědnost mladistvých - stanovena ohlašovací povinnost 
  | 
6.ročník
osobní nebezpečí
šikana- projevy, hledání pomoc
chování v krizových situacích
dětská centra, Linka důvěry
pozitivní životní cíle a hodnoty
prevence zneužívání návykových látek
kouření
alkoholismus
7.ročník
8.ročník
9.ročník
ŠKOLNÍ PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ
Lidé se většinou stanou tím, k čemu je povzbuzujeme- ne, k čemu je nutíme šikanou.
Scudder N. Parker
Základní metodické pokyny jsou v souladu s Metodickým pokynem ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních, č.j. MŠMT – 21149/2016
Program proti šikanování ve škole slouží k vytvoření bezpečného, respektujícího a pomoc a spolupráci poskytujícího prostředí ve škole. Zaměřuje se především na prevenci šikany a nabízí postupy řešení šikanování. Je určen všem pedagogickým pracovníkům školy, dále pak nepedagogickým pracovníkům, rodičům a žákům školy. Program je nedílnou součástí Minimálního preventivního programu školy a vychází i z Primární prevence sociálně patologických jevů.
Cíl programu
Dlouhodobým cílem programu proti šikanování je vytvořit ve škole bezpečné, respektující a spolupracující prostředí, vytvářet dobré vztahy uvnitř třídních kolektivů a tím předcházet vzniku či šíření šikanujícího chování.
Střednědobým cílem programu je další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti problematiky vytváření dobrých vztahů, v práci s dynamikou skupiny, v podpoře a upevňování zdravých třídních norem a aplikace nových dovedností v každodenní práci. Celá tato oblast je klíčová pro prevenci šikanování ve třídních kolektivech.
Krátkodobým cílem je seznámení pedagogů, žáků a rodičů s krizovým plánem při šikaně a s dalšími skutečnostmi, které se této problematiky týkají (projevy šikany, možná pomoc apod.). Dále pak rozšíření komunikace s vychovatelkami školní družiny. Sjednocení postupů při řešení případů šikany mezi žáky.
Specifikace šikany viz příloha 1
Zmapování situace
preventivní program šikany byl vypracován ke konci školního roku 2016 a aktualizován vždy v dalším školním roce dle aktuálních potřeb žáků
celkově byla a bude mapována situace v jednotlivých třídách
děti vyplní během začátku školního roku depistážní dotazník pro zachycení alarmujících signálů šikanování viz příloha 3
stěžejní jsou názory třídního učitele a vyučujících v daných předmětech, velkou roli hraje i speciální pedagog- osobní pohovory s žáky, práce s třídním kolektivem (př. třídní hodiny)
v 8. ročnících probíhá v každém školním roce dotazníkové šetření Braunovou metodou
vytipování problematických dětí v jednotlivých třídách- zhodnocení situace při společných schůzkách zainteresovaných osob- třídní učitel, metodik...
Motivace pedagogů pro změnu
Aktivity zaměřené na pedagogy:
seznámení pedagogů s Metodickým pokynem ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních, č.j. MŠMT – 21149/2016)
seznámení všech pedagogů s programem a s krizovým plánem při výskytu šikany v rámci pedagogické rady- zaslání programu v elektronické podobě všem vyučujícím
vyučující dále obdrželi v elektronické podobě seznam aktuální literatury k tématu šikany a možnosti využití webových stránek s tématikou šikany a kyberšikany
pravidelná krajská setkání metodiků prevence
Společné vzdělávání a supervize všech pedagogů
Stěžejní cíl všech pedagogických pracovníků směrem k šikaně:
Učit děti empatii
Učit děti komunikaci
Učit děti řešit konflikty jiným způsobem než agresí
Působit osobním příkladem- klid, vyrovnanost, přirozená autorita
Znát svou třídu, navázat citový vztah s dětmi (ne formální)
Všímat si a naučit se reagovat na změny klimatu třídy a první signály agresivního chování
Stanovit „hranice a mantinely“ v chování dětí, při porušení být důsledný (umět manipulovat s odměnami a tresty)
Užší realizační tým zabývající se danou tématikou
Zástupce ředitele a výchovný poradce: Mgr. Zuzana Benešová
Kariérový poradce: Mgr. Alžběta Peřinová
Speciální pedagog: Mgr. Radomíra Marbachová
Metodik prevence: Mgr. Michaela Slowiaková
Zástupce vyučujících 1. stupně:
Zástupce vyučujících 2. stupně:
Zástupce družiny:
každý měsíc pravidelná schůzka realizačního týmu programu
Společný postup při řešení (šest skupin základních scénářů) viz příloha2
Primární prevence v třídnických hodinách
pravidelné pondělní třídnických hodiny- možnosti využití kterékoli osoby z užšího realizačního týmu- především výchovný poradce, speciální pedagog, metodik prevence…
Primární prevence ve výuce
Aktivity zaměřené na žáky
seznámení žáků s projevy šikany a s možnostmi řešení- třídní hodiny, občanské výchovy, setkání žáků školního parlamentu- beseda Co je a není šikana?
informační leták pro děti ZŠ se základními specifiky šikany viz příloha 4
v akutním případě okamžitě daná hodina!!!
náměty: VV- komiks šikana
ČJ- slohová práce Jak se bránit šikaně
Dramatická výchova- scénky (jak reagovat, kde je hranice šikany?) + VZ,VZO - využití znalostí o lidském těle v souvislosti s emočním prožíváním i chováním, se sociálními vazbami, s reakcemi v mezilidkých vztazích - tématické hodiny za použití filmových spotů, krátkých sociálních filmů, dramatizace a komunikačních "kruhů"
Primární prevence ve školních i mimoškolních programech mimo vyučování
adaptační výjezdy pro šesté ročníky- tzv. harmonizační dny
spolupráce s Majákem, Advaitou- programy směřované přímo k této tématice
informační nástěnky k danému tématu- aktuální tel. čísla pomoci, informační webové stránky
kulturní programy- př. Když chceš, tak to dokážeš R.Banga
Ochranný režim
demokraticky vytvořený smysluplný řád školy
účinné dohledy učitelů
Spolupráce s rodiči
Aktivity zaměřené na rodiče
seznámení rodičů s projevy šikany a možnostmi řešení- leták pro rodiče- třídní schůzky
zveřejnění programu na webových stránkách školy
spolupráce při řešení akutních problémů
konzultační hodiny realizačního týmu k dané problematice
Školní poradenské služby
Konzultační hodiny: aktualizace vždy v září každého školního roku
Zástupce ředitele a výchovný poradce: Mgr. Zuzana Benešová
Kariérový poradce: Mgr. Alžběta Peřinová
Speciální pedagog: Mgr. Radomíra Marbachová
Metodik prevence: Mgr. Michaela Slowiaková
Zástupce vyučujících 1. stupně: po dohodě
Zástupce vyučujících 2. stupně: po dohodě
Zástupce družiny: po dohodě
Spolupráce se specializovanými zařízeními
- využití programů Majáku, Advaity
- v resortu školství- s pedagogicko- psychologickými poradnami, středisky výchovné péče, speciálně pedagogickými centry
- v resortu zdravotnictví- s pediatry a s odbornými lékaři, dětskými psychology, psychiatry a zařízeními, která poskytují odbornou poradenskou a terapeutickou péči, včetně individuální a rodinné terapie
- v resortu sociální péče- s oddělením péče o rodinu a děti, s oddělením sociální prevence (možnost vstupovat do každého šetření, jednat s dalšími zainteresovanými stranami, s rodinou) případně s NNO specializujícími se na prevenci a řešení šikany.
Odpovědnost za plnění programu
Na tvorbě i realizaci programu se podílejí všichni pedagogičtí pracovníci a jeho koordinace je v kompetenci školního metodika prevence. Za realizaci a hodnocení odpovídá ředitel školy.