Speciálně pedagogická diagnostika a reedukace
Specifické poruchy učení nepříznivě ovlivňují vzdělávání a osobnostní rozvoj dítěte. Jejich včasné odhalení a následná systematická péče o dítě v předškolním období nebo v raném školním období dokáží tento stav zlepšit.
Rizikové znaky časných školních obtíží se dají vysledovat již ve vývoji předškolních dětí (vývoj jemné a hrubé motoriky, grafomotorika, vývoj řeči a fonologických dovedností,vývoj percepční, ADD/ADHD, dyspraxie).
U vyšetření není cílem stanovit diagnózu, ale označit oslabené oblasti, které by mohly mít nebo mají vliv na proces učení ve škole. Následný trénink – náprava oslabených oblastí – by mělo doma dítě pravidelně provádět za asistence rodičů po stanovenou dobu. Po několika měsících následuje kontrolní vyšetření a konzultace. Trénink by měl vést rodiče nejen ke správnému využívání reedukačních metod a pomůcek při práci s dítětem, ale mnohdy i ke změnám v přístupu a k výchově obecně. V mnoha případech tak rodiče mohou zabránit přetížení a neurotizaci dítěte.
V případě výraznějších obtíží je vhodné vyšetření doplnit psychologickým vyšetřením v PPP (pedagogicko - psychologická poradna) nebo SPC (speciálně - pedagogické centrum). Zde smí být stanovena diagnóza jako podklad pro vřazení dítěte mezi žáky se specifickými poruchami učení a chování (SPUCH).
Speciální zkoušky se vztahují k věku dítěte a typu jeho oslabení:
Zkouška zrakového a sluchového vnímání vnímání a rozlišování
Zkouška motoriky a vizuomotoriky (koordinace oka a ruky)
Zkouška řeči, artikulační obratnosti a výslovnosti
Zkouška audiomotorické koordinace (vnímání a reprodukce rytmu)
Zkouška pozornosti
Zkouška laterality
Zkouška deficitu dílčích funkcí
Zkouška psaní (přepis, opis, diktát) – grafická, pravopisná, obsahová stránka
Zkouška čtení – rychlost, správnost, technika, porozumění textu
Zkouška matematických schopností – úroveň operační, úsudková, paměťová, percepčně-kognitivní
Nejčastější typy SPU:
Dyslexie je vývojová porucha učení, která se projevuje neschopností naučit se číst.
Příznaky: nápadně pomalá rychlost čtení, záměny zrakově podobných písmen, záměny sluchově podobných hlásek, pravolevé čtení, vynechávání písmen, slabik, slov, poruchy porozumění čteného textu, dvojí čtení, komolení slov.
Dysgrafie je specifická porucha písemného projevu.
Příznaky: potíže při osvojování si podoby psacího písma, vynechávání písmen, slabik, slov, neschopnost udržet správnou velikost písmen v psacím písmu, psaní v pravolevém směru, neupravenost písemného projevu, nižší čitelnost, výrazně pomalé tempo psaní, nedostatečný nebo naopak příliš velký přítlak na psací náčiní, roztřesenost linií písmen.
Dysortografie je vývojová porucha učení projevující se narušenou schopností osvojovat si pravopis jazyka.
Příznaky: potíže při rozlišování tvrdých a měkkých souhlásek, dlouhých a krátkých slabik, hranic slov v písmu, opakované gramatické chyby, které neodpovídají ústní znalosti gramatických pravidel, vyšší chybovost v diktátu.
Dyskalkulie je vývojová porucha matematických dovedností.
Příznaky: potíže v třídění a řazení předmětů nebo symbolů podle jednoho či více kritérií, potíže s pojmenováním počtu předmětů či symbolů různě prostorově uspořádaných, potíže se čtením a psaním číslic, základními početními operacemi, řešením slovních úloh, neschopnost pochopit rovnost některých aritmetických operací.
Speciálně pedagogické vyšetření trvá 1,5 - 2 hodiny, následuje seznámení s výsledky vyšetření a se způsoby reedukačních opatření.
Obecné zásady při reedukaci specifických poruch učení
Reedukační proces znamená postupný rozvoj, zlepšování úrovně porušených nebo nevyvinutých funkcí potřebných pro čtení, psaní a počítání. Výsledkem reedukačního procesu však není pouze rozvoj těchto funkcí a vytvoření potřebné dovednosti na přijatelné úrovni, ale je zaměřen i na plnou či alespoň částečnou kompenzaci problematiky plynoucí ze SPU.
Základní podmínky správného reedukačního postupu:
individuální přístup – každé dítě má specifické projevy obecné diagnózy, každé dítě disponuje jinými dalšími dovednostmi a schopnostmi, jichž můžeme vhodně při reedukaci využít.
při výuce je nezbytné respektovat aktuální dosaženou úroveň.
reedukaci začínáme vždy nácvikem percepčně – motorických funkcí. Jednak tvoří podklad poruchy, takže je třeba z nich vycházet a průběžně je rozvíjet, navíc se jedná o cvičení, která jsou ve své podstatě hravá, pro děti přitažlivá, k práci je motivují a nezatěžují je.
Při reedukačních postupech se maximálně snažíme využívat manipulaci s konkrétními předměty (např. textilní písmena, matematické hranoly).
Využíváme co nejčastěji multisenzoriální přístup, při němž je zapojeno co nejvíce smyslů nejednou a efektivita nácviku je mnohem vyšší.
Při reedukaci nesmíme dítě přetěžovat, maximální čas pro nápravná cvičení by neměl přesáhnout patnáct až dvacet minut denně.
Velmi důležitá je nezbytnost pravidelného a společného cvičení rodiče s dítětem (mnoho rodičů se domnívá, že dítě bude reedukace provádět samo, cvičení je však třeba provádět ve vzájemné spolupráci).
Oceňovat snahu dítěte i v případě nedokonalého výkonu, netrestat za špatné známky.
Sledovat vývoj dítěte i po ukončení reedukace, zda nedošlo k dekompenzaci.
Nejčastější chyby při reedukaci:
hubování, vyčítání, vymáhání slibů, že se zlepší. Ještě horší jsou urážky, nadávky, zdůrazňování úspěchů sourozence, kamaráda – to vede k pocitům méněcennosti, zatvrzelosti, lítosti, k negativnímu vztahu k úspěšnějším vrstevníkům.
negativní motivace, hrozby trestem, pokud nebude dítě dosahovat dobrých výsledků. Často má za následek psychické obtíže a naprostou demotivaci dítěte.
každodenní zdlouhavá a několikrát opakovaná domácí příprava. Chybovost se logicky v tomto případě vlivem únavy dítěte zvyšuje.
Nerespektování specifických obtíží, které souvisejí s poruchou, např. záměny písmen, chyby vyplývající z nedostatečného sluchového vnímání, obtíže ve vyjadřování, snížený jazykový cit.
Nedostatek chvály – z pohledu dospělého není důvod dítě chválit, neboť žádných úspěchů nedosahuje. Odmítání pochvaly je rovněž zdůvodňováno obavami, aby dítě nezískalo nereálný pocit zvládnutí dané látky a nepřestalo se celkově snažit.
Nereálné cíle. Dospělý často slibuje dítěti za „překonání“ obtíží cíl, který je pro dítě těžko dosažitelný, ale lákavý a případné oddalování jeho dosažení působí výrazně demotivačně a může vyvolávat psychosomatické obtíže.
Neboj se překonávat překážky, neboj se neúspěchu! (Mgr. R. Marbachová, ŠSP)